Niniejszy artykuł rozpoczyna cykl dot. upadłości konsumenckiej. Postaramy się w sposób kompleksowy omówić tę tematykę wskazując na istotę instytucji oraz praktyczne jej działanie.
Czym jest upadłość konsumencka?
Upadłość konsumencka to postępowanie sądowe, w ramach którego następuje zarówno oddłużenie osoby niewypłacalnej, jak i spłata wierzycieli w możliwie najwyższym wymiarze. Stanowi ona więc opłacalne i korzystne rozwiązanie zarówno dla dłużników, jak i ich wierzycieli.
Kto może być wnioskodawcą w postępowaniu o ogłoszenie upadłości konsumenckiej?
- wyłącznie osoba fizyczna, która nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej – nie może więc złożyć wniosku:
- – spółka,
- – wspólnik spółki osobowej,
- – fundacja,
- – stowarzyszenie,
- – łącznie małżeństwo,
- – osoba prowadząca działalność gospodarczą choćby niezarejestrowaną
- osoba niewypłacalna, tj. (zgodnie z art. 11 Prawa Upadłościowego) musi utracić zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych – nie ma pieniędzy na jednoczesny zakup środków codziennego użytku oraz spłatę pożyczki.
Jakie są funkcje upadłości konsumenckiej?
Jak zostało wcześniej podkreślone upadłość konsumencka z jednej strony polega na oddłużeniu osoby niewypłacalnej, a z drugiej na spłatę wierzycieli. Stąd też, możemy wyróżnić jej dwie znaczące funkcje: – oddłużeniową oraz – windykacyjną.
Funkcja oddłużeniowa polega na umorzeniu zobowiązań, które powstały przed dniem ogłoszenia upadłości i nie zostały zaspokojone w postępowaniu upadłościowym lub w wyniku wykonania planu spłaty. Dzięki temu dłużnik, po przeprowadzeniu postępowania upadłościowego, staje się „wolny” od długów. Co istotne jednak, aby doszło do skutecznego umorzenia zobowiązań, dłużnik w trakcie postępowania musi wykazać, że jego niewypłacalność nie wynikała z działań nieuczciwych i niezgodnych z prawem. Sąd więc będzie badał czy dłużnik podejmował działania na szkodę swoich wierzycieli, w toku postępowania ukrywał majątek lub nie wykonywał innych obowiązków wynikających z ustawy.
Celem funkcji windykacyjnej jest natomiast doprowadzenie do – zamiast indywidualnych postępowań sądowych i egzekucyjnych – łącznego i równego zaspokojenia roszczeń (wymagalnych jak i niewymagalnych) wierzycieli konsumenta skumulowanych w jedno postępowanie. W trakcie tego postępowania dochodzi do likwidacji całego albo części majątku wnioskodawcy. Uzyskane środki są następnie przekazywane na zaspokojenie roszczeń wierzycieli, którzy w określonym czasie zgłosili do sędziego-komisarza przysługujące im wierzytelności.
Jak więc złożyć taki wniosek? Co należy w nim wskazać? O tym już w następnym artykule.
Piotr Proniewski, adwokat Kraków, październik 2016 roku
Dodaj komentarz