Tarcza antykryzysowa: fragmentaryczna pomoc przy zawieszaniu rat kredytu

Leszek Przybyłka
adwokat, doradca podatkowy

Leszek Przybyłka

Wybierz datę i czas spotkania

Twoja rezerwacja

{service_name}
{reservation_date} · {reservation_time}

Lokalizacja

{location_name}

Clients

{reservation_capacity}

Prawnik

{employee_name}

Cena

{reservation_price}
Your cart is empty.

Łącznie: 0

Informacje

Wymagane pola są oznaczone *.

Podsumowanie zamówienia

Metoda płatności

  • Pay with your credit card via Stripe. Use the card number 4242424242424242 with CVC 123, a valid expiration date and random 5-digit ZIP-code to test a payment.

W toku...

·

Zmiany w programie społecznego budownictwa czynszowego

Szalejąca pandemia koronawirusa wpływa nie tylko na płynność finansową przedsiębiorstw, lecz w sposób znaczący pogarsza sytuacją finansową coraz to większej liczby gospodarstw domowych. Uchwalona w ostatnim dniu marca tzw. „tarcza antykryzysowa” przewiduje szereg rozwiązań prawnych, które mają nam pomóc w przetrwaniu tego jakże trudnego okresu. Chociaż w jej treści nie uregulowano kwestii „wakacji kredytowych” dla osób, które straciły źródło utrzymania wskutek pandemii, to niektóre rozwiązania są powiązane z możliwością czasowego „zawieszenia” spłaty zaciągniętych kredytów.

Zgodnie z art. 15y ustawy Covid do okresu finansowania zwrotnego oraz do okresu kredytowania, o których mowa w art. 15b ust. 3 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego nie wlicza się okresu karencji w spłacie kapitału, jeżeli karencja ta nastąpiła na wniosek kredytobiorcy złożony w związku z wystąpieniem stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego.

Zrozumienie przytoczonego przepisu nie jest możliwe bez wyjaśnienia definicji karencji. Aby to zrobić należy w pierwszej kolejności przedstawić budowę raty kredytowej. Składa się ona z części kapitałowej, odsetek i składek ubezpieczenia kredytu. Wykorzystanie mechanizmu karencji pozwala w okresie ustalonym z bankiem na odroczenie jedynie części kapitałowej raty. Oznacza to, że w dalszym ciągu jesteśmy zobowiązani do płatności części odsetkowej i ubezpieczeniowej. W porównaniu z „wakacjami kredytowymi” karencja różni się tym, że ten drugi mechanizm dotyczy odroczenia całej raty kredytowej (tj. wszystkich jej części).

 

Kredyt w ramach programu społecznego budownictwa czynszowego jest udzielany przez Bank Gospodarstwa Krajowego na okres nie dłuższy niż 30 lat (w praktyce najczęściej na 30 lat). W stosownej ustawie istnieje zapis, że do tego okresu wlicza się okres karencji. Mechanizm działania najlepiej będzie wytłumaczyć na przykładzie. Gdyby w okresie przed wybuchem pandemii kredytobiorca skorzystał z mechanizmu karencji, wówczas przez pewien ustalony okres czasu nie płaciłby kapitałowej części raty. Jednakże z racji tego, iż omawiany kredyt może być udzielany na maksymalnie 30 lat to karencja nie mogłaby przedłużyć czasu spłaty kredytu (o jej okres) z zachowaniem obecnej wysokości raty, ale powodowałaby jej wzrost. Takiej sytuacji ma zapobiegać art. 15y ustawy Covid – pozwala on aby u kredytobiorcy którego dochody zostały obniżone w związku z koronawirusem okres ewentualnej karencji przedłużał czas spłaty kredytu i skutkował utrzymaniem stałej wysokości raty.

Zmiany w zakresie programu „Rodzina na swoim”

Rozwiązanie uwzględniające mechanizm karencji zostało również zastosowane w art. 15zg ustawy Covid. Jest to istotny przepis na kredytobiorców korzystających z programu „Rodzina na swoim”. Obowiązujące zapisy ustawy o finansowym wsparciu rodzin i innych osób w nabywaniu własnego mieszkania dopuszczają możliwość stosowania dopłat do kredytów przez okres 8 lat od dnia pierwszej spłaty odsetek, jednakże nie przewidują one, aby ewentualny okres karencji przedłużał okres dofinansowania. Uregulowane w ramach „tarczy antykryzysowej” rozwiązanie zakłada wydłużenie terminu stosowania dopłat o okres, w którym zostanie zawieszona spłata kredytu z uwagi na istniejący stan zagrożenia epidemicznego albo stan epidemii przy jednoczesnym utrzymaniu maksymalnego 8-letniego okresu stosowania dopłat.

 

 

Możliwość zmiany warunków i terminów spłaty kredytów i pożyczek dla mikro-, małych- i średnich przedsiębiorców

 

 

Z kolei, art. 31f ust. 1 i 3 ustawy Covid upoważnia banki do zmiany warunków lub terminów spłaty kredytów albo pożyczek pieniężnych udzielonych mikro-, małym- i średnim przedsiębiorcom pod warunkiem, iż: (1) kredyt albo pożyczka zostały udzielone przed dniem 8 marca 2020 roku oraz (2) taka zmiana jest uzasadniona oceną sytuacji finansowej i gospodarczej kredytobiorcy dokonaną przez bank po dniu 30 września 2019 roku. Oczywiście, jak wskazano w ust. 2 przywołanego przepisu rzeczona zmiana nie może pogarszać sytuacji finansowej i gospodarczej kredytobiorcy.

Leszek Przybyłka, adwokat, doradca podatkowy Kraków, kwiecień 2020 roku

Polecane artykuły

23
paź
Podatki
Jakie wydatki możesz odliczyć od podatku, prowadząc własną działalność?

Przedsiębiorcy, poza zwiększaniem swoich przychodów, mogą również skorzystać z możliwości obniżenia podatku dochodowego poprzez uwzględnianie kosztów uzyskania przychodu.

10
paź
Podatki
Kontrola podatkowa w firmie – jak się przygotować i co warto wiedzieć

Kontrola podatkowa, czynności sprawdzające, postępowanie podatkowe - to narzędzia weryfikacji przestrzegania prawa podatkowego przez przedsiębiorców.

12
lip
Firmy handlowe i usługowe
Dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy ?

Stare przysłowie mówi, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Przysłowie to idealnie odpowiada na pytanie, dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy.