Zgodnie z art. 97 § 1 kodeksu pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Kiedy więc pracodawca zobowiązany jest do wydania świadectwa pracy?
Niemniej jednak jeżeli pracownik kontynuuje zatrudnienie u tego samego pracodawcy na podstawie umów terminowych tj.:
- umowy o pracę na okres próbny,
- umowy o pracę na czas określony,
- umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy
to wówczas pracodawca obowiązany jest wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia umów zawartych w okresie 24 miesięcy. Rozpoczęcie biegu tego okresu wskazuje się na dzień zawarcia pierwszej umowy terminowej. Jeżeli jednak rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu, świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę.
Ile czasu ma pracodawca na wydanie pracownikowi świadectwa pracy?
W kontekście paragrafu pierwszego art. 97 k.p. istotne jest też ustalenie jaki termin oznacza niezwłoczne wydanie pracownikowi świadectwa pracy. Odpowiedź na to pytanie możemy znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. 1996 nr 60 poz. 282), gdzie w § 2 ust. 1 – 2 wskazano, że pracodawca, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, przesyła świadectwo pracy pracownikowi lub osobie upoważnionej za pośrednictwem poczty albo doręcza je w inny sposób. Zauważyć jednak należy, że pracodawca powinien mieć przygotowane takie świadectwo już w dniu ustania stosunku pracy.
A co jeśli pracodawca nie wyda nam świadectwa pracy?
Wówczas grozi mu sankcja z art. 282 kodeksu pracy, który stanowi, że kto, wbrew obowiązkowi nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy, podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł.
Po wydaniu świadectwa pracy, pracownik – w ciągu 7 dni od otrzymania świadectwa – ma możliwość wystąpienia do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie (gdy brak wszystkich niezbędnych informacji bądź są one błędne lub niekompletne). Pracodawca natomiast ma 7 dni na ustosunkowanie się do powyższego i zajęcie swojego stanowiska. W przypadku nieuwzględnienia uwag pracownika, ten może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o odmowie sprostowania świadectwa pracy, wystąpić do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa.
Co najistotniejsze, prawo pracownika do wydania świadectwa pracy nie podlega przedawnieniu – Obowiązek wydania świadectwa pracy nie tworzy praw podmiotowych ani ich nie pozbawia, tym samym nie może być przedmiotem roszczenia pracownika i nie może podlegać przedawnieniu z art. 291 § 1 k.p. (por. wyrok SN z dnia 2.06.2006 r. I PK 250/05, Monitor Prawa Pracy 2006/9/491).
Piotr Proniewski, adwokat Kraków, czerwiec 2016 roku
Dodaj komentarz