
Lokalizacja Pomieszczeń Sanitarnych w miejscu pracy

Wybierz datę i czas spotkania
Twoja rezerwacja
Lokalizacja
{location_name}Clients
Prawnik
{employee_name}Cena
{reservation_price}Łącznie: 0zł
Klient naszej Kancelarii jest właścicielem hali magazynowej. W związku z wynajęciem części magazynu pojawiła się konieczność zmiany lokalizacji pomieszczeń sanitarnych dla pracowników magazynu (szatni, zaplecza kuchennego, toalet). Planowane jest przeniesienie tych pomieszczeń do osobnego budynku położonego w bezpośredniej bliskości obiektu magazynowego.
Czy przepisy prawa dopuszczają taką sytuację?
Realizacja w/w zamierzenia może skutkować naruszeniem przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Ustawodawca uregulował bowiem szczegółowo kwestie lokalizacji tego typu pomieszczeń. Kwestie te reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Dział V tego rozporządzenia reguluje kwestie pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych odsyłając w szczegółach do załącznika nr 3 do rzeczonego rozporządzenia. Pomieszczenia higieniczno-sanitarne obejmują: szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami, ustępy, jadalnie z wyjątkiem stołówek, pomieszczenia do wypoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej Zgodnie z §111 rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana. Wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia. Załącznik reguluje m.in. lokalizację tego typu pomieszczeń wskazując, iż powinny znajdować się one w budynku, w którym odbywa się praca albo w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem, które w przypadku przechodzenia z ogrzewanych pomieszczeń pracy powinno być również ogrzewane.
Umiejscowienie zatem pomieszczeń socjalnych poza budynkiem w którym wykonywana praca będzie stanowiło naruszenie przepisów BHP.
Planując zmiany w istniejącym rozkładzie pomieszczeń warto szczegółowo przeanalizować prawne aspekty tych zmian by nie narazić się na sankcje administracyjne ze strony inspekcji pracy.
Piotr Proniewski, adwokat Kraków, maj 2016 roku.
Polecane artykuły

Przedsiębiorcy, poza zwiększaniem swoich przychodów, mogą również skorzystać z możliwości obniżenia podatku dochodowego poprzez uwzględnianie kosztów uzyskania przychodu.

Kontrola podatkowa, czynności sprawdzające, postępowanie podatkowe - to narzędzia weryfikacji przestrzegania prawa podatkowego przez przedsiębiorców.

Stare przysłowie mówi, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Przysłowie to idealnie odpowiada na pytanie, dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy.
Wybierz datę i czas spotkania
Twoja rezerwacja
Lokalizacja
{location_name}Clients
Prawnik
{employee_name}Cena
{reservation_price}Łącznie: 0zł