Klient naszej Kancelarii jest właścicielem hali magazynowej. W związku z wynajęciem części magazynu pojawiła się konieczność zmiany lokalizacji pomieszczeń sanitarnych dla pracowników magazynu (szatni, zaplecza kuchennego, toalet). Planowane jest przeniesienie tych pomieszczeń do osobnego budynku położonego w bezpośredniej bliskości obiektu magazynowego.
Czy przepisy prawa dopuszczają taką sytuację?
Realizacja w/w zamierzenia może skutkować naruszeniem przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Ustawodawca uregulował bowiem szczegółowo kwestie lokalizacji tego typu pomieszczeń. Kwestie te reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Dział V tego rozporządzenia reguluje kwestie pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych odsyłając w szczegółach do załącznika nr 3 do rzeczonego rozporządzenia. Pomieszczenia higieniczno-sanitarne obejmują: szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami, ustępy, jadalnie z wyjątkiem stołówek, pomieszczenia do wypoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej Zgodnie z §111 rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana. Wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia. Załącznik reguluje m.in. lokalizację tego typu pomieszczeń wskazując, iż powinny znajdować się one w budynku, w którym odbywa się praca albo w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem, które w przypadku przechodzenia z ogrzewanych pomieszczeń pracy powinno być również ogrzewane.
Umiejscowienie zatem pomieszczeń socjalnych poza budynkiem w którym wykonywana praca będzie stanowiło naruszenie przepisów BHP.
Planując zmiany w istniejącym rozkładzie pomieszczeń warto szczegółowo przeanalizować prawne aspekty tych zmian by nie narazić się na sankcje administracyjne ze strony inspekcji pracy.
Piotr Proniewski, adwokat Kraków, maj 2016 roku.
Dodaj komentarz