Od momentu podjęcia uchwały o likwidacji fundacji, powołaniu likwidatora oraz zgłoszenia tych faktów do sądu, sprawami fundacji zajmuje się wyłącznie likwidator fundacji. Nadrzędnym celem likwidatora fundacji jest przeprowadzenie likwidacji fundacji w jak najkrótszym czasie, niemniej jednak to likwidator podejmuje decyzję o jej zakończeniu. Likwidator powinien także przeprowadzić likwidację fundacji w sposób zabezpieczający majątek fundacji.
Co reguluje obowiązki likwidatora fundacji?
Na likwidatora fundacji zostaje nałożony szereg obowiązków, które regulują:
- ustawa o fundacjach,
- statut Fundacji.
Jakie obowiązki przejmuje powołany likwidator fundacji ?
Do najważniejszych zadań likwidatora w procesie likwidacji fundacji należą:
- Złożenie do sądu wniosku o wpis do rejestru informacji o otwarciu likwidacji i powołaniu likwidatora,
UWAGA! Zgodnie z obowiązującymi przepisami likwidacji fundacji nie prowadzi się pod firmą fundacji z dodaniem oznaczenia „w likwidacji” (powyższa regulacja ma wyłącznie zastosowanie dla spółek handlowych). Zmiana nazwy fundacji może wynikać bowiem jedynie ze zmiany statutu fundacji. Jeśli zatem nazwa fundacji nie została zmieniona w statucie, to we wniosku krs nie wnosimy o zmianę nazwy fundacji poprzez dodanie w/w członu „w likwidacji”. Nadmienić należy, iż zmiana statutu w zakresie zmiany nazwy fundacji po otwarciu ogłoszenia jej likwidacji nie jest konieczna.
- Podanie do publicznej wiadomości informacji o otwarciu likwidacji fundacji (np. poprzez wywieszenie ogłoszenia w siedzibie fundacji lub poprzez umieszczenie ogłoszenia na portalu internetowym np. na portalu dla organizacji pozarządowych – NGO),
- Sporządzenie sprawozdania finansowego na dzień otwarcia likwidacji wraz z listą zobowiązań fundacji,
- Sporządzenie uchwały o zakończeniu likwidacji i przyjęciu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji,
- Sporządzenie sprawozdania likwidatora z podjętych czynności likwidacyjnych,
- Wygaszenie fundacji – tj. np. zredukowanie personelu, zakończenie trwających umów, zamknięcie rachunków bankowych, spłata ewentualnych wierzycieli,
- Jeżeli po spłacie ewentualnych wierzycieli w fundacji pozostał majątek, likwidator musi podjąć czynności zmierzające do rozdysponowania majątku zgodnie z powziętymi uchwałami czy postanowieniami statutu fundacji
UWAGA! Majątek nie jest majątkiem fundatora i nie wraca do niego po rozwiązaniu fundacji. Najczęściej to statut fundacji reguluje kwestię majątku pozostałego po likwidacji fundacji i np. może wprost wskazywać, na jaki cel lub podmiot ma zostać on przekazany. W takiej sytuacji likwidator będzie musiał podjąć czynności zmierzające do przeniesienia takiego majątku na rzecz celu lub podmiotu wskazanego w statucie.
- Złożenie do sądu wniosku o wykreślenie fundacji z rejestru,
UWAGA! Do w/w wniosku likwidator przedkłada wszystkie powyżej wymienione, a uprzednio przez niego przygotowane, dokumenty.
Nasza kancelaria oferuje możliwość przygotowania w/w dokumentów i przeprowadzenie takiej likwidacji. W przypadku zainteresowania prosimy o kontakt.
Leszek Przybyłka, adwokat Kraków, 29 lipca 2022 roku
Dodaj komentarz