Likwidacja

Likwidacja fundacji – obowiązki likwidatora po zgłoszeniu otwarcia likwidacji fundacji do sądu

Leszek Przybyłka
adwokat, doradca podatkowy

Leszek Przybyłka

Wybierz datę i czas spotkania

Twoja rezerwacja

{service_name}
{reservation_date} · {reservation_time}

Lokalizacja

{location_name}

Clients

{reservation_capacity}

Prawnik

{employee_name}

Cena

{reservation_price}
Your cart is empty.

Łącznie: 0

Informacje

Wymagane pola są oznaczone *.

Podsumowanie zamówienia

Metoda płatności

  • Pay with your credit card via Stripe. Use the card number 4242424242424242 with CVC 123, a valid expiration date and random 5-digit ZIP-code to test a payment.

W toku...

·

Likwidacja fundacji – obowiązki likwidatora po zgłoszeniu otwarcia likwidacji fundacji do sądu

Od momentu podjęcia uchwały o likwidacji fundacji, powołaniu likwidatora oraz zgłoszenia tych faktów do sądu, sprawami fundacji zajmuje się wyłącznie likwidator fundacji. Nadrzędnym celem likwidatora fundacji jest przeprowadzenie likwidacji fundacji w jak najkrótszym czasie, niemniej jednak to likwidator podejmuje decyzję o jej zakończeniu. Likwidator powinien także przeprowadzić likwidację fundacji w sposób zabezpieczający majątek fundacji.

Co reguluje obowiązki likwidatora fundacji?

Na likwidatora fundacji zostaje nałożony szereg obowiązków, które regulują:

  • ustawa o fundacjach,
  • statut Fundacji.

Jakie obowiązki przejmuje powołany likwidator fundacji ?

 

Do najważniejszych zadań likwidatora w procesie likwidacji fundacji należą:

 

  • Złożenie do sądu wniosku o wpis do rejestru informacji o otwarciu likwidacji i powołaniu likwidatora,

 

UWAGA! Zgodnie z obowiązującymi przepisami likwidacji fundacji nie prowadzi się pod firmą fundacji z dodaniem oznaczenia „w likwidacji” (powyższa regulacja ma wyłącznie zastosowanie dla spółek handlowych). Zmiana nazwy fundacji może wynikać bowiem jedynie ze zmiany statutu fundacji. Jeśli zatem nazwa fundacji nie została zmieniona w statucie, to we wniosku krs nie wnosimy o zmianę nazwy fundacji poprzez dodanie w/w członu „w likwidacji”. Nadmienić należy, iż zmiana statutu w zakresie zmiany nazwy fundacji po otwarciu ogłoszenia jej likwidacji nie jest konieczna. 

 

  • Podanie do publicznej wiadomości informacji o otwarciu likwidacji fundacji (np. poprzez wywieszenie ogłoszenia w siedzibie fundacji lub poprzez umieszczenie ogłoszenia na portalu internetowym np. na portalu dla organizacji pozarządowych – NGO),
  • Sporządzenie sprawozdania finansowego na dzień otwarcia likwidacji wraz z listą zobowiązań fundacji, 
  • Sporządzenie uchwały o zakończeniu likwidacji i przyjęciu sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji,
  • Sporządzenie sprawozdania likwidatora z podjętych czynności likwidacyjnych,
  • Wygaszenie fundacji – tj. np. zredukowanie personelu, zakończenie trwających umów, zamknięcie rachunków bankowych, spłata ewentualnych wierzycieli,
  • Jeżeli po spłacie ewentualnych wierzycieli w fundacji pozostał majątek, likwidator musi podjąć czynności zmierzające do rozdysponowania majątku zgodnie z powziętymi uchwałami czy postanowieniami statutu fundacji

 

UWAGA! Majątek nie jest majątkiem fundatora i nie wraca do niego po rozwiązaniu fundacji. Najczęściej to statut fundacji reguluje kwestię majątku pozostałego po likwidacji fundacji i np. może wprost wskazywać, na jaki cel lub podmiot ma zostać on przekazany. W takiej sytuacji likwidator będzie musiał podjąć czynności zmierzające do przeniesienia takiego majątku na rzecz celu lub podmiotu wskazanego w statucie.

 

  • Złożenie do sądu wniosku o wykreślenie fundacji z rejestru,

 

UWAGA! Do w/w wniosku likwidator przedkłada wszystkie powyżej wymienione, a uprzednio przez niego przygotowane, dokumenty.

 

Nasza kancelaria oferuje możliwość przygotowania w/w dokumentów i przeprowadzenie takiej likwidacji. W przypadku zainteresowania prosimy o kontakt.

Leszek Przybyłka, adwokat Kraków, 29 lipca 2022 roku

Polecane artykuły

23
paź
Podatki
Jakie wydatki możesz odliczyć od podatku, prowadząc własną działalność?

Przedsiębiorcy, poza zwiększaniem swoich przychodów, mogą również skorzystać z możliwości obniżenia podatku dochodowego poprzez uwzględnianie kosztów uzyskania przychodu.

10
paź
Podatki
Kontrola podatkowa w firmie – jak się przygotować i co warto wiedzieć

Kontrola podatkowa, czynności sprawdzające, postępowanie podatkowe - to narzędzia weryfikacji przestrzegania prawa podatkowego przez przedsiębiorców.

12
lip
Firmy handlowe i usługowe
Dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy ?

Stare przysłowie mówi, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Przysłowie to idealnie odpowiada na pytanie, dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy.