8 września 2016 roku wejdą w życie przepisy, w wyniku których nastąpi znaczący postęp w zakresie informatyzacji procesu cywilnego.
W tym roku art. 125 § 21 k.p.c. zostanie dwukrotnie znowelizowany. Od 1 kwietnia 2016 r. będzie możliwość wnoszenia pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe (wcześniej przepis posługiwał się sformułowaniem „drogą elektroniczną”), w sytuacji gdy przepis szczególny przewiduje taki tryb wnoszenia pism. Natomiast od 8 września 2016 r. będzie opcja wnoszenie i doręczania pism, w tym pism procesowych, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego – w każdej sprawie, a nie jak dotąd tylko w elektronicznym postępowaniu upominawczym. Wyboru drogi wnoszenia pism w formie elektronicznej, zarówno strona działająca samodzielnie, jak i profesjonalny pełnomocnik ustanowiony w sprawie, będą dokonywać oddzielnie w każdej sprawie, a pisma już po dokonaniu wyboru, niewniesione za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, nie będą wywoływać skutków, jakie ustawa wiąże z wniesieniem pisma do sądu, o czym sąd pouczy wnoszącego pismo.
Jak postępować w przypadku, gdy wniesienie pisma drogą systemu teleinformatycznego będzie niemożliwe?
Po nowelizacji, jeżeli z przyczyn technicznych leżących po stronie sądu nie będzie możliwe wniesienie pisma za pośrednictwem systemu teleinformatycznego w wymaganym terminie, będzie można skorzystać z instytucji przywrócenia terminu (art. 168-172 k.p.c.). Ponadto w przypadku wyboru opcji wnoszenia pism za pomocą systemu teleinformatycznego, należy wnieść uwierzytelniony odpis pełnomocnictwa za pośrednictwem tego systemu (ten przepis nie ma zastosowania do pism wnoszonych w EPU).
W jaki sposób należy składać załączniki do pisma wnoszonego drogą systemu teleinformatycznego?
Jeżeli chodzi o załączniki do pisma procesowego wnoszonego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, to będą musiały zostać złożone w formie poświadczonych elektronicznie odpisów załączników (art. 128 § 2 k.p.c.). Natomiast elektroniczne poświadczenie odpisu dokumentu przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub radcą Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa nastąpi z chwilą wprowadzenia przez pełnomocnika dokumentu do systemu teleinformatycznego (art. 129 § 21). Formaty w jakich odpisy pism, dokumentów i pełnomocnictw mogą być poświadczane elektronicznie zostaną określone w rozporządzeniu ministra sprawiedliwości.
Zgodnie ze znowelizowanym art. 130 § 6 k.p.c., jeżeli przepis szczególny przewiduje, że pismo może być wniesione wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, pismo wnosi się wraz z opłatą. Pismo wniesione bez opłaty nie wywołuje skutków, jakie ustawa wiąże z wniesieniem pisma do sądu, o czym sąd ma obowiązek pouczyć wnoszącego pismo. W razie jednoczesnego wniesienia za pośrednictwem systemu teleinformatycznego więcej niż jednego pisma podlegającego opłacie, żadne z tych pism nie wywołuje skutków, jakie ustawa wiąże z wniesieniem pisma do sądu, jeżeli nie uiszczono opłaty w wysokości sumy opłat należnych od wszystkich pism. Należy zwrócić uwagę, że przepis nie ma zastosowania, jeżeli wnoszący pismo jest zwolniony z mocy prawa od kosztów sądowych w zakresie opłaty sądowej należnej od tego pisma, a także w razie zwolnienia od tych kosztów przyznanego przez sąd lub w razie zgłoszenia wniosku o takie zwolnienie.
W sytuacji, gdy postępowanie zostanie wszczęte za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wyrok może być utrwalony w systemie teleinformatycznym i opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Kraków, marzec 2016 roku.
Dodaj komentarz