Prawo gospodarcze i spory sądowe

Doręczenie przez „podwójne awizo”- kiedy można uznać je za skuteczne?

Do Kancelarii zgłosiła się Klientka, która w skrzynce pocztowej znalazła zawiadomienie o przesyłce poleconej. Klientka udała się do punktu odbioru przesyłek, gdzie dowiedziała się, że list został już zwrócony do nadawcy i nie ma możliwości jego wydania. W skrzynce pocztowej nie było natomiast powtórzonego zawiadomienia o pozostawieniu listu w placówce operatora. Telefonicznie uzyskano informację, iż przesyłka nadana została z sądu i zawierała wyrok, od którego Klientce przysługiwał sprzeciw, jednakże termin na jego złożenie już upłynął.

Czy w takiej sytuacji przesyłka faktycznie została Klientce doręczona, a co za tym idzie można mówić o upływie terminu na zajęcie stanowiska?

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż przyjmowana często ,,strategia’’ nie odbierania korespondencji sądowej może rodzić daleko idące negatywne skutki dla adresata. Zgodnie bowiem z art. 139 k.p.c. pismo przesłane za pośrednictwem operatora pocztowego (obecnie Poczta Polska S.A., a uprzednio Polska Grupa Pocztowa S.A.- In Post) w razie braku możliwości doręczenia można złożyć w placówce operatora umieszczając jednocześnie zawiadomienie w skrzynce pocztowej ze wskazaniem gdzie i kiedy pismo pozostawiono, a także pouczeniem, że należy je odebrać w terminie 7 dni. W razie bezskutecznego upływu tego terminu należy adresata zawiadomić powtórnie („drugie awizo”), a gdy znowu termin 7 dni upłynie bezskutecznie przesyłkę można zwrócić do nadawcy i uznać za doręczoną.

 

Analogiczne rozwiązania zawierają przepisy kodeksu postępowania karnego (art. 133 kpk, który miał zastosowanie w niniejszej sprawie)  oraz przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (art. 44 kpa).

Jak skuteczne jest doręczenie zastępcze?

 

Aby ocenić skuteczność takiego doręczenia zastępczego trzeba przede wszystkim pamiętać, iż wszelkie warunki wskazane w wyżej wymienionych przepisach muszą zostać spełnione łącznie i dokładnie w ten sposób, w jaki sformułował je ustawodawca. Operator nie może doręczyć przesyłki skutecznie pozostawiając w skrzynce pocztowej zawiadomienie o możliwości jej odbioru w terminie 14 dni albo nie pozostawiając zawiadomienia tylko informując sąsiada, że w placówce czeka przesyłka, z prośbą o przekazanie adresatowi.

 

Skoro więc przepis nakłada obowiązek ponownego zawiadomienia o przesyłce, to aby pismo zostało skutecznie doręczone w skrzynce pocztowej muszą znaleźć się dwa zawiadomienia, pierwsze z dnia nieskutecznego doręczenia, a drugie z datą późniejszą niż 7 dni liczone od daty awiza pierwszego. Jeśli któregokolwiek z zawiadomień brak, to należałoby uznać, iż przesyłka nie została skutecznie doręczona, a skoro tak, to zastrzeżony w piśmie termin nie rozpoczął swojego biegu.

 

W takim przypadku należy wnieść do adresata pismo wyjaśniające, z prośbą o ponowne wysłanie listu, który nigdy nie został skutecznie doręczony – skorzystanie z pomocy adwokata w tym procesie zapewni profesjonalizm i skuteczność w każdym aspekcie komunikacji prawnej.

 

Justyna Olek, aplikantka adwokacka Kraków, czerwiec 2016 roku

 

Polecane artykuły

23
paź
Podatki
Jakie wydatki możesz odliczyć od podatku, prowadząc własną działalność?

Przedsiębiorcy, poza zwiększaniem swoich przychodów, mogą również skorzystać z możliwości obniżenia podatku dochodowego poprzez uwzględnianie kosztów uzyskania przychodu.

10
paź
Podatki
Kontrola podatkowa w firmie – jak się przygotować i co warto wiedzieć

Kontrola podatkowa, czynności sprawdzające, postępowanie podatkowe - to narzędzia weryfikacji przestrzegania prawa podatkowego przez przedsiębiorców.

12
lip
Firmy handlowe i usługowe
Dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy ?

Stare przysłowie mówi, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Przysłowie to idealnie odpowiada na pytanie, dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy.