
Dofinansowanie wynagrodzenia pracowników ze środków FGŚP – obowiązek rozliczenia z właściwym WUP

Wybierz datę i czas spotkania
Twoja rezerwacja
Lokalizacja
{location_name}Clients
Prawnik
{employee_name}Cena
{reservation_price}Łącznie: 0zł
Obowiązek rozliczenia
Wojewódzkie Urzędy Pracy przygotowują się do rozliczania świadczeń przyznanych ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19.
Mowa tutaj o dofinansowaniu uregulowanym w art. 15g ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U.2020.374 z późn. zm.; dalej jako „ustawa COVID”). O obowiązku rozliczenia wspomina art. 15g ust. 17-17b ustawy COVID, jednakże żaden z przywołanych przepisów nie precyzuje mechanizmu rozliczenia. Dopiero w umowie o dofinansowanie zawieranej z właściwym Wojewódzkim Urzędem Pracy natrafiamy na §3 ust. 1, który stanowi, że Beneficjent w terminie 30 dni po upływie okresu przyznawania świadczeń składa do WUP dokumenty potwierdzające prawidłowość wykorzystania środków oraz dokumenty, potwierdzające zatrudnienie pracowników, na których otrzymał świadczenie. Należy zauważyć, iż zarówno art. 15g ustawy COVID, jak i umowa nie definiują sankcji za niewywiązanie się z powyższego obowiązku.
Potencjalny skutek braku rozliczenia
Na podstawie art. 15g ust. 17 ustawy COVID do wypłaty i rozliczania świadczeń wypłacanych ze środków FGŚP stosuje się odpowiednio przepisy art. 7-16 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz.U.2019.669; dalej jako „u.o.m.p.”), z wyjątkiem art. 8 ust. 3pkt 8 oraz art. 13 pkt 2 tej ustawy, oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy.
Naszą uwagę powinniśmy zwrócić w stronę art. 15 ust. 1 u.o.m.p., zgodnie z którym w przypadku, gdy przedsiębiorca, który zawarł umowę o wypłatę świadczeń, nie spełnił warunków w niej zawartych lub nie poddał się kontroli jest obowiązany do zwrotu całości otrzymanej pomocy wraz z odsetkami. Obowiązek rozliczenia dofinansowania wyraźnie wynika z umowy łączącej Beneficjenta i WUP, niewątpliwie można bronić stanowiska, że ww. obowiązek jest jednym z warunków zawartych w umowie. Wobec przyjęcia takiego poglądu, skutkiem niewywiązania się Beneficjenta z ww. obowiązku byłby zwrot całości otrzymanego dofinansowania wraz z odsetkami.
Nie sposób przewidzieć, w jaki sposób Wojewódzkie Urzędy Pracy będą reagowały na brak rozliczeń ze strony Beneficjentów. Należy jednak mieć na uwadze powyższą interpretację oraz okoliczność, że najdalej idącym skutkiem niewywiązania się z obowiązku rozliczenia może być zwrot całości otrzymanego dofinansowania.
Leszek Przybyłka, doradca podatkowy i adwokat Kraków, sierpień 2020 roku
Polecane artykuły

Przedsiębiorcy, poza zwiększaniem swoich przychodów, mogą również skorzystać z możliwości obniżenia podatku dochodowego poprzez uwzględnianie kosztów uzyskania przychodu.

Kontrola podatkowa, czynności sprawdzające, postępowanie podatkowe - to narzędzia weryfikacji przestrzegania prawa podatkowego przez przedsiębiorców.

Stare przysłowie mówi, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Przysłowie to idealnie odpowiada na pytanie, dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy.
Wybierz datę i czas spotkania
Twoja rezerwacja
Lokalizacja
{location_name}Clients
Prawnik
{employee_name}Cena
{reservation_price}Łącznie: 0zł