Dofinansowania

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy – termin na złożenie rozliczenia

Leszek Przybyłka
adwokat, doradca podatkowy

Leszek Przybyłka

Wybierz datę i czas spotkania

Twoja rezerwacja

{service_name}
{reservation_date} · {reservation_time}

Lokalizacja

{location_name}

Clients

{reservation_capacity}

Prawnik

{employee_name}

Cena

{reservation_price}
Your cart is empty.

Łącznie: 0

Informacje

Wymagane pola są oznaczone *.

Podsumowanie zamówienia

Metoda płatności

  • Pay with your credit card via Stripe. Use the card number 4242424242424242 with CVC 123, a valid expiration date and random 5-digit ZIP-code to test a payment.

W toku...

·

Obowiązek rozliczenia

Nie ulega wątpliwości, że podmioty, które otrzymały ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych dofinansowanie do wynagrodzeń dla pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, będą musiały z właściwym miejscowo Wojewódzkim Urzędem Pracy rozliczyć się z otrzymanych środków. W samej treści art. 15g ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U.2020.374 z późn. zm.; dalej jako „ustawa covid”) nie ustanowiono podstawy prawnej dla obowiązku złożenia wspomnianego powyżej rozliczenia. Odnajdujemy go dopiero w umowie zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Z § 3 ust. 1 ww. umowy wyraźnie wynika, że „w terminie do 30 dni po upływie okresu, o którym mowa w § 2 ust. 2, Beneficjent składa do właściwego Wojewódzkiego Urzędu Pracy: (1) dokumenty potwierdzające prawidłowość wykorzystania środków; (2) dokumenty potwierdzające zatrudnienie pracowników, na których otrzymał świadczenie”.

 

Z kolei przywołany § 2 ust. 2 stanowi, że: „Beneficjent zobowiązuje się, że pracownikom objętym świadczeniem dofinansowanym ze środków […] nie wypowie umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie pobierania przez pracownika świadczeń, o których mowa w art. 15g ustawy”. Powyższe przepisy pochodzą ze wzoru umowy opublikowanej na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, jednakże jest to najnowszy wzór – datowany na dzień 22 maja 2020 r.

Zmiany w treści art. 15g ustawy covid

Musimy zauważyć, że regulacja dotycząca obligatoryjnego okresu zatrudnienia pracownika na rzecz którego pracodawca wystąpił o dofinansowanie z Funduszu uległa zmianie w toku obowiązywania art. 15g ustawy covid. Jej obowiązująca wersja wynika z art. 15g ust. 17 ustawy covid, który obliguje do odpowiedniego stosowania przepisów art. 7-16 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (dalej jako: „o.m.p.”), z wyjątkiem art. 8 ust. 3pkt 8 oraz art. 13 pkt 2 o.m.p. To właśnie na podstawie wskazanego art. 13 ust. 1 o.m.p. przedsiębiorca, który na podstawie umowy o wypłatę świadczeń otrzymał z Funduszu środki nie może wypowiedzieć umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie za jaki otrzyma dofinansowanie.

 

Pierwotne brzmienie art. 15g ust. 17 ustawy covid nie zawierało wyłączenia odpowiedniego stosowania art. 13 pkt 2 o.m.p. W konsekwencji podmiot, który przez trzy kolejne miesiące otrzymywał dofinansowanie z Funduszu nie mógł wypowiedzieć umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika nie tylko w okresie pobierania świadczeń, lecz także w okresie 3 miesięcy bezpośrednio po ich pobieraniu. Wskazane wyłączenie zostało wprowadzone dopiero ustawą z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U.2020.695 z późn. zm.). Dlatego też w umowach zawieranych z Wojewódzkimi Urzędami Pracy przed datą wprowadzenia powyższej nowelizacji rozliczenie należy złożyć w terminie 30 dni po upływie „okresu ochronnego” przypadającego bezpośrednio po okresie pobierania świadczeń. Innymi słowy, w zależności od momentu podpisania umowy mamy do czynienia z dwoma różnymi terminami na złożenie rozliczenia.

 

Na szczęście, ustawodawca wyraźnie rozstrzygnął przedstawioną rozbieżność. W art. 114 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 wskazano, że „Do umów o wypłatę świadczeń i środków, o których mowa w art. 15g ustawy zmienianej w art. 73 [tj. ustawy covid], zawartych do dnia wejścia w życie ustawy, stosuje się art. 15g tej ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą”.

 

Podsumowując, także do umów zawartych z Wojewódzkimi Urzędami Pracy przed 16 kwietnia 2020 r. stosujemy art. 15g ustawy covid w wersji ograniczającej „okres ochronny” pracownika wyłącznie do okresu pobierania świadczeń z Funduszu. To niewątpliwie musi wpłynąć na termin składania rozliczeń z otrzymanych świadczeń, który zarówno dla umów zawieranych przed 16 kwietnia, jak i po tej dacie wynosi 30 dni od dnia otrzymania na konto bankowe ostatniej transzy dofinansowania.

 

Leszek Przybyłka, doradca podatkowy i adwokat Kraków, sierpień 2020 roku

Polecane artykuły

23
paź
Podatki
Jakie wydatki możesz odliczyć od podatku, prowadząc własną działalność?

Przedsiębiorcy, poza zwiększaniem swoich przychodów, mogą również skorzystać z możliwości obniżenia podatku dochodowego poprzez uwzględnianie kosztów uzyskania przychodu.

10
paź
Podatki
Kontrola podatkowa w firmie – jak się przygotować i co warto wiedzieć

Kontrola podatkowa, czynności sprawdzające, postępowanie podatkowe - to narzędzia weryfikacji przestrzegania prawa podatkowego przez przedsiębiorców.

12
lip
Firmy handlowe i usługowe
Dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy ?

Stare przysłowie mówi, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Przysłowie to idealnie odpowiada na pytanie, dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy.