Do Kancelarii zgłosił się Klient- przedsiębiorca działający w branży hotelarskiej- z następującym problemem.
Klientka jakiś czas po pobycie w hotelu X zwróciła się do kierownictwa z prośbą o udostępnienie nagrań z monitoringu hotelowego. Jak podkreślała, nagranie jest jej potrzebne do tego, aby zażegnać kryzys w małżeństwie. Wskazywała, że mąż zarzuca jej zdradę, podczas gdy ona przebywała w hotelu ze swoimi koleżankami. Nagranie z monitoringu zdaniem klientki wykazywałoby niesłuszność zarzutów męża, a tym samym być może pomogłoby zapobiec rozpadowi rodziny. Przedsiębiorca zaczął się więc zastanawiać, czy biorąc pod uwagę podaną argumentację, a w szczególności dobro rodziny klientki, może czy też nie może udostępnić jej nagrania.
Co mówi ustawa o prawie autorskim ?
Zgodnie z art. 81 ustawy prawo autorskie rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. Rozpowszechnienie cudzego wizerunku bez zgody jest więc zachowaniem bezprawnym. Ujawnienie wizerunku bez zgody osoby na nim ujawnionej jest naruszeniem jej dóbr osobistych. Odstępstwem od tej zasady są sytuacje, gdy 1/ osoba taka otrzymała umówione wynagrodzenie za pozowanie, 2/ jest to wizerunek osoby powszechnie znanej, wykonany w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, 3/ osoba stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza. Żadne inne okoliczności nie uzasadniają ujawnienia wizerunku, nawet gdyby cel wydawał się właściwy i szczytny.
Co wobec tego powinien był zrobić przedsiębiorca?
W sytuacji przedstawionej w niniejszej sprawie żaden z wymienionych wyjątków nie zachodził. Niezależnie od wskazanych przez Klientkę okoliczności właściciel hotelu powinien był odmówić wydania nagrań z monitoringu, chyba że otrzyma od towarzyszących Klientce w trakcie pobytu w hotelu osób zgodę na ujawnienie ich wizerunku mężowi Klientki.
Przekazując nagrania bez zgody osób na nich ujawnionych, nawet w szczytnym celu (zakładając, że faktycznie nagrania te mogłyby zapobiec rozpadowi małżeństwa Klientki) stanowiłoby naruszenie dóbr osobistych. Osoby, których wizerunek zostałby ujawniony, mogłyby domagać się od przedsiębiorcy hotelowego przeprosin, a nawet zadośćuczynienia.
Justyna Olech, aplikantka adwokacka Kraków, listopad 2016 roku.
Dodaj komentarz